• Używaj treściwych, precyzyjnych tematów w nagłówkach



  • Najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi ekspertów jest temat w nagłówku Twojej wiadomości zawarty w około 50 znakach (lub mniej). Nie trać szansy na ich odpowiedź, pisząc bełkot w stylu "Proszę, pomóżcie mi" (nie mówiąc już o "PROSZE , POMUSZCIE!")



  • Pisz poprawnie stylistycznie, gramatycznie i ortograficznie



  • Formułuj swoje pytania jasno i zrozumiale. Zadbaj o poprawność językową. Nie chodzi tu o sztywność czy oficjalność - porozumiewamy się raczej językiem swobodnym, żargonowym i z humorem, jesteśmy jednak bardzo precyzyjni. Precyzja jest konieczna - dzięki temu widać , że jesteś myślący i uważny.



  • Pisząc, używaj poprawnie znaków przestankowych oraz wielkich i małych liter. Nie PISZ WIELKIMI LITERAMI - jest to niegrzeczne i rozumiane jako krzyk. (Pisanie samymi małymi literami jest nieco mniej drażniące, jednak trudne do odczytania)



  • Jeśli piszesz jak półanalfabeta, zostaniesz prawdopodobnie zignorowany. Pisanie l337 h4X0r - 'haksorskim alfabetem' - jest podłożeniem głowy pod topór i gwarantuje grobową ciszę (w najlepszym przypadku zostaniesz uraczony sarkazmem i kilkoma lekceważącymi radami).



  • Bądź precyzyjny i podawaj dokładne informacje dotyczące problemu



  • Opisz swój problem lub błąd, który znalazłeś, dokładnie i przejrzyście.


  • Opisz, co sprawdziłeś, próbując zrozumieć problem, zanim zadałeś pytanie.


  • Opisz, jakie kroki podjąłeś, żeby ustalić , co jest problemem, zanim zadałeś pytanie.



  • Dużo nie znaczy dobrze



  • Musisz precyzyjnie i konkretnie określic problem. Nie pakuj olbrzymiej ilości informacji w swoje pytanie.



  • Opisz symptomy problemu, a nie Twoje domysły



  • Nie pisz co według Ciebie powoduje problem (gdyby Twoje domysły były słuszne, nie potrzebowałbyś pomocy). Upewnij się, że podajesz konkretne objawy problemu, a nie własną interpretację czy teorię.




  • Nie zadawaj bezcelowych pytań



  • Oprzyj się pokusie, by kończyć swoje prośby o pomoc nic nie znaczącymi pytaniami w stylu "Czy ktoś może mi pomóc?" lub "Czy jest na to jakaś odpowiedź?". Jeśli opisałeś swój problem trochę fachowo, takie pytania są naprawdę zbędne.



  • Nie oznaczaj pytań jako "pilne", nawet jeśli Ci się spieszy



  • Zaznaczenie pilności prawdopodobnie przyniesie odwrotny skutek - większość po prostu zignoruje takie wiadomości jako przejaw niegrzecznych i samolubnych prób natychmiastowego skoncentrowania na sobie uwagi i wymuszenia specjalnego traktowania.



  • Grzeczność nie boli, a czasem pomaga



  • Bądź uprzejmy. Używaj zwrotów "proszę" i "z góry dziękuję". Doceniaj to, że ludzie spędzają czas, by Ci pomóc zupełnie za darmo.



  • Oczywiście nie jest to tak ważne, jak pisanie poprawnie gramatycznie, precyzyjnie i opisowo oraz unikanie zastrzeżonych formatów itd. - i nie może tego zastąpić.


  • Spróbuj jednak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu - grzeczność zwiększy Twoje szanse otrzymania użytecznej i pomocnej odpowiedzi.


Warto odwiedzić również poniższe tematy: